Hej og velkommen på min blog. Her skriver om de ting, der optager mig: Samfund, kirke, teologi, spiritualitet, musik, sprog....

11 september 2005

Et eneste behov

Jeg har aldrig været stor tilhænger af andagtsbøger. Har aldrig selv haft den store glæde af dem. Men én er jeg nu nødt til at anbefale venner - og fjender, simpelthen fordi den har givet mig mange gode kairos-øjeblikke. Wilfrid Stinissen vil være kendt af mange. Flere af hans bøger er oversat til dansk. Jeg tror dog ikke denne, men den er let læselig på svensk. "I dag är Guds dag" hedder den (ISBN 9171953949), og der vil være noget at hente både for den nye og den erfarne i troen. Her får I en lille smagsprøve fra stykket til d. 9. september.

Et eneste behov
Under udviklingen af et sundt liv i bøn er det typisk, at bønnen, efter først at have været et begær efter først det ene og så det andet, efterhånden retter sig ind mod et eneste mål. I stedet for at bede: Herre, giv mig flere penge, giv mig et godt helbred, giv mig venner, beder man i stadig større grad: Herre, lær mig at elske, giv mig kærlighed, vis dit ansigt, send din Ånd over mig.

Ifølge en gammel definition er bøn at anråbe Gud om det, man behøver. I begyndelsen synes du, at du har behov for mange forskellige ting, men efterhånden bliver behovene færre. Til slut reduceres og koncentreres alt i et eneste behov: behovet for Gud selv, behovet for Hans hellige Ånd.

Evangeliet beretter, hvordan Jesus jublede i Helligånden. Det er også først og fremmest i jubel og lovprisning, at Ånden kan fylde dig.

Et menneskes liv er ofte så småtskårent og fattigt, fordi man opfatter sig selv som verdens centrum. Men i lovprisningen rykkes vi løs fra os selv og bliver rodfæstede i Gud. Og da får vi en uanet evne til at tage imod Helligånden.

Hvor befriende er det ikke, når vi formår at overvinde misundelse og lykønsker et andet menneske med vedkommendes lykke. Så bliver vi selv delagtige i det menneskes glæde. Hvordan skal det da ikke blive, når vi ”lykønsker” Gud for, at Han er den Han er og gør alt godt! Hans eget liv, hans Ånd, flyder ind i os med en glæde uden grænser.

2 Comments:

Blogger Frank Christiansen said...

Jeg synes ofte jeg netop hænger fast i at bønnen så absolut skal være en lang bestilling af ting jeg har brug for, og jeg ender som regel med en rigtig dårlig smag i munden. Mine bedste bedestunder er ofte de helt ordløse, hvor jeg fokuserer på at Gud kender mit hjertes behov og mine fysiske behov, også selvom jeg ikke får sat ord på med munden eller i mine tanker. Jeg blir sommetider så træt af ord! Kunne vi dog bare...

12:49 PM

 
Blogger Ole Lundegaard said...

Tak for jeres bidrag. Sommetider kan jeg undre mig over, hvor meget undervisning jeg har hørt om bøn, og hvor lidt jeg har lært gennem den! De vigtigste ting, jeg synes jeg selv har lært, har jeg lært sent i livet (mand, hvor det lyder .."sent i livet" - så er jeg altså heller ikke ældre!), og alligevel synes jeg først, jeg lige er begyndt at gå. Det er rigtigt at jeg for mange år siden lavede en aftale med mig selv (og Gud!?) om, at jeg ikke ville bede for mig selv, men for andre. Til gengæld ville jeg bede andre bede for mig. Det var en stor befrielse, fordi min bøn var blevet for jeg-orienteret, og til sidst hang mig selv ud af halsen. Jeg har det ligesom Frank, det er den ordløse bøn, den ordløse stilhed der føder de bønner, som jeg bør bede, som Gud lægger på mit hjerte at bede for. Bønnens vej er foruroligende barsk og foruroligende smuk. Barsk fordi jeg er blottet, og det kan gøre ondt at måtte se sin egen synd og sit hovmod i øjnene. Smuk fordi der er uendelig nåde i Guds nærvær...

12:23 AM

 

Send en kommentar

<< Home