Hej og velkommen på min blog. Her skriver om de ting, der optager mig: Samfund, kirke, teologi, spiritualitet, musik, sprog....

03 november 2005

Følg mig! Hvem er det nu, der skal følge hvem?

I evangeliet lyder Jesu kald: "Følg mig!" Men er det som om, vi har fået det vendt om i vores tid, så det nu er Jesus, der skal følge os? Har vi fået os selv blæst så voldsomt op i betydning, at hele verden - og Jesus - drejer (sig) om mig!? Vi siger (ganske rigtigt), at Jesus er hos os igennem alt. "Jeg er med jer alle dage indtil verdens ende" (Matt 28:20). Men glemmer vi, at dette løfte gives i forbindelse med Jesu udsendelse af dem, der har valgt at følge ham, og som derfor stiller deres liv til rådighed for Guds rige? Vi moderne kristne trænger til at vågne op og finde ud af, hvor Jesus kalder os hen, fremfor at være så optaget af alle vores egne projekter, som vi gerne vil bruge Jesus som from undskyldning for.